söndag 21 september 2014

Mustig kycklinggryta

Ikväll blev det ett gammalt recept jag sparat, men aldrig tillagat, som användes. Jag tycker ju väldigt mycket om att spara på recept, så det är ju bra om jag även lagar till dem ;-) Och riktigt gott blev det oxå :-) 
             

Mustig kycklinggryta  

500 gr kycklinglårfilé eller kycklingbröstfilé
250 gr små gula lökar (jag delade en stor i stora delar)
2-3 morötter  
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk smör- och rapsolja
1 msk vetemjöl
1 dl rött matlagningsvin       
1 1/2 dl mellangrädde
1 hönsbuljong
1 tsk timjan (torkad, på burk)
10 katrinplommon
Färsk timjan till garnering

Serveras med: potatis

1. Dela kycklingen i stora bitar. Skala lök och morötter. Skär morötterna i tunna slantar.
2. Salta, peppra och bryn kycklingen i smör- och rapsoljan. Lägg över i en gryta. Bryn lökarna och lägg dem i grytan.
3. Tillsätt mjöl, vin, grädde, buljongtärning, morötter och timjan. Låt grytan koka 5 minuter under lock.
4. Dela plommonen i halvor. Lägg dem i grytan och koka 5 minuter till. (Jag lät det puttra en kvart, tills potatisen var klar).
5. Garnera med färsk timjan och servera med kokt potatis.
                                                                   

                Smaklig måltid                       





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar