måndag 22 september 2014

Romanescogratäng med skinka

Mika muttrade nåt om att bloggen kanske skulle heta Mammas OCH pappas mat...så jag lär väl nämna att ikväll var det Mika som lagade maten :-) Med hjälp av recept och inhandlad mat av mig, men det var visst inte lika noga ;-) Iallafall blev det mycket gott, det tyckte vi alla 3 :-) Receptet kommer från Året runt, som jag för övrigt fått i julklapp av min pappa...prenumerationen alltså ;-)

           

Blomkålsgratäng med rökt skinka

4-6 portioner                    

2 romanesco, grön blomkål
3 dl grädde
3 tsk majsena eller potatismjöl
salt, vitpeppar
200 gr skinka, rökt i bit
200 gr ost, riven
300gr vaxbönor (det hittade jag ingenstans, så jag tog haricovert istället)

Serveras med sallad

1. Sätt ugnen på 250 grader. 
2. Koka upp lättsaltat vatten. Dela blomkålen i fyra bitar, koka ca 7-8 minuter. Lyft upp och lägg i vaxbönorna, koka upp. Häll av vattnet.
3. Rör ihop grädde och majsena eller potatismjöl i en kastrull. Koka upp och sjud, vispa tills grädden tjocknat. Tillsätt salt och peppar.
4. Skär skinkan i tärningar.
5. Lägg blomkål och vaxbönor i en ugnsfast form. Häll på såsen och strö över skinka och ost.
6. Gratinera mitt i ugnen tills osten fått en gyllenbrun färg, ca 15 minuter.

Servera med sallad!  
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar