torsdag 23 oktober 2014

Krämig svartrotsgratäng med kassler

Här kommer ett "allt-i-ett"recept, men tror nog absolut att man kan utesluta kasslern och istället servera gratängen till en god, grillad köttbit eller bara som en vegetarisk rätt...men det är inget jag provat...än ;-) Svartrötter smakar lite som sparris och är väldigt goda enligt mig! Däremot är de inte helt roliga att skala. De har mycket klibbig stärkelse i sig, så man blir väldigt kladdig när man skalar de, känns nästan som klister... I receptet tipsar de om att använda diskhandskar, men det har jag heller inte provat.

Krämig svartrotsgratäng med kassler

4 port                                225 grader ugn                     20 minuter

1 kg svartrötter
citronsaft
600 g kassler
1 burk crème fraiche med franska örter
1 dl finriven parmesanost
2 dl matlagningsgrädde
salt, peppar

färsk rosmarin, finhackad, till serveringen (viktigt!)

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skala svartrötterna under rinnande vatten och lägg dem direkt i en bunke med vatten och citronsaft så att de inte mörknar. Halvera tjocka svartrötter på längden och skär i 15 cm långa bitar. Jag bröt dem mitt itu innan jag skalade. Blev lättare att skala, och längden blev också ca 15 cm.
3. Koka svartrötterna nätt och jämnt mjuka i saltat vatten, ca 5-10 minuter. Häll av vattnet.
4. Rör ihop crème fraiche och grädde.
5. Skiva kasslern och lägg den omlott i en ugnsform.
6. Lägg de kokta svartrötterna ovanpå kasslern.
7. Häll över Crème-fraiche-blandningen. Salta och peppra, men tänk på att även kasslern är salt i sig.
8. Strö över parmesanosten.
9. Gratinera mitt i ugnen i 20 minuter tills den fått fin färg.
10. Strö över rosmarin och servera med ett gott bröd.

                                 Smaklig Måltid!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar