torsdag 20 februari 2014

Kålpudding

Ja, jag tycker att det är väldigt gott med kålpudding och vi åt det ganska mycket hemma när jag var liten. Receptet har jag i huvudet efter hur mamma gjorde, så därför har jag inte de exakta måtten...men jag är ju ganska förtjust i lite sötma, så jag har nog mer sirap i än mamma hade ;-)
Ska ändå försöka få till någorlunda mått...  


Ugn: 200-225 grader C                       Tid: 45-60 min.

1/2-1 vitkålshuvud (beroende på storlek...)
400-600 gr köttfärs (beroende på mängd vitkål... ;-))
sirap
1 ägg
1 brödskiva, ex. långfranska
mjölk (kanske 1-2 dl? Så mycket mjölk som sugs upp i brödet)
peppar 
salt

1. Skiva kålen fint och förväll (koka) den ca 5-10 minuter.
2. Häll bort allt vatten och blanda kålen med sirap. Jag blandar med elvisp!
3. Blanda smulat bröd, mjölk, ägg, salt och peppar. 
4. Blanda köttfärsen med mjölk- och brödröran.
5. Blanda sedan ihop allt med kålen. Använd elvispen så det blandas ordentligt.
6. Häll i smord ugnsform.
7. Grädda i 200-225 grader varm ugn i ca 45-60 minuter.

Servera med kokt potatis, lingonsylt och skirat (smält) smör! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar